asocialt

Ibland står det mig upp i halsen att man alltid måste vara så social. Just nu är det så. Vill helst gå själv i skogen, möjligen med hundsällskap. Samtidigt uppskattar jag mina vänner och kära och vet att jag inte skulle kunna vara utan dem. Gammalt dilemma.

”Allt verkligt liv är möte” skrev Martin Buber i sin bok ”jag och du”.  Sant. Och ibland är livet så lite verkligt.

5 responses to “asocialt

  1. Är det den där boken där objektet inte är ett objekt för subjektet eller något åt det hållet?Annars håller jag med Buber.

  2. kommerhem – hittade den hos en bouquinist (stavas det så?)i Paris en gång. Läste bara början (på franska) och har sen i hela mitt liv tänkt att nån gång ska jag läsa slutet. ”Du” är något jaget möter med hela sitt väsen, eller inte alls, till skillnad från alla ”det”, vilka man bara möter med delar av sitt väsen. Jaget blir till i mötet med ”duet”, men aldrig i mötet med ”det-en”. Passade min då ack så romantiska natur och tycker fortfarande det är en fin tanke. Kanske funkar med UnDuLater också…

  3. Låter existentialistiskt, som ”Das Mann” som förtingligar sig själv. Hädan efter ska jag bara möta du-ar och se upp för det-ar. Eller är det det-en i sig själv som är av ondo och du-et mötesgott?Fina tankar funkar ofta med UnDuLater.

  4. Här kommer lite Buber, dessvärre på franska, har inte den svenska översättningen (som jag tror finns):Dire ”Tu”, c’est n’avoir aucune chose pour objet. Car où il y a une chose, chaque ”Cela” n’existe que parce qu’il est limité par d’autres ”Cela”. Mais dès qu’on dit ”Tu”, on n’a au vue aucune chose. ”Tu” ne confine à rien. Celui qui dit ”Tu” n’a aucune chose, il n’y a rien. Mais il s’offre à une relation.Buber var väl någon blanding mellan existentialist och judisk mystiker. Heideggers utläggning om das Mann är lysande men den handlar mer om den ”allmäna meningens” förtryck över den individuella existensen och individens ställningstagande (och sen går den idioten och blir nasse!) Heidegger hyste enbart förakt för das Mann (fast han gick och blev nasse). Buber hyser inget som helst förakt för ”Världen av ‘Det’. Varje ”Det” kan bli ett ”Du” så snart det träder i relation med något annat.Ska ta Buber i stället för hunden med ut i skogen idag. Så kanske jag kan svamla mindre och veta mera när jag kommer hem 🙂

Kommentera

