anden och fräsen

När natten har varit natt tillräckligt länge kommer mitt liv tassande till min själ som hunden till matskålen. Vad är livets stora problem? Livets stora problem är timing – ingenting passar som det ska rent tidsmässigt, mellan mig och de andra, mellan mitt liv och min själ, mellan min kropp och mina tankar, nästan som om jag gick omkring som ett levande eftermäle eller en postum födelseannons eller fan vet vad. Allt vet man då det redan är för sent att använda det man vet; då man skulle haft glädje av att veta det hade man inte en aning. Tider går på kors och tvärs och man inbillar sig att det är jag som tänker mina tankar när det i själva verket är en massa tankar som tänker mig, ungefär som när man sopar ihop skärvorna efter något glas som gick sönder. Och bara ibland inträffar den där undebara samtidigheten, då en kvarglömd konservburk rostar samtidigt som min själ kommer på att den egentligen är min kropp  och min älskling kysser min nacke och anden som landar på sjön blir den verkligt heliga anden som får alla höstlöv att plötslig börja brinna.

Det här blev en väldigt kompakt text. Borde gå över den med jordfräs. Borde gå över hela mitt liv med en jordfräs. Vad skulle vändas upp och vad skulle vändas ner?

5 responses to “anden och fräsen

  1. Jättefin text. Precis så känns det ibland. För mig jordfräste mitt liv till ordentligt nu när jag flyttade till Malmö. Saker trillar sakta på plats efter det. Livet kommer precis i kapp,liksom. 🙂

  2. Åh sån härlig text och du vem behöver inte en jordfräs, jag har skaffat mig en mindre jordfräs modell cairnterrier. Men han fungerar bäst som fräs när tikarna löper och det doftar så förbaskat gott där de har kissat.Ja, visst får man lov att vända på en del tuvor genom livet och fan vet om det blir bättre? Hahah, något händer väl men resultatet?Stor kram till digMaggan

  3. Sarabu – en flytt är oftast inte fel. Eller en resa. Bara min lilla tripp till Skåne, där jag har mina rötter, satte en del i rörelse. Dessutom träffade jag en trevlig undulat.Stellar – vi har också en liten terrier. Trevliga varelser! Ett litet hål i marken med nån spännande doft gör henne fullständigt besatt. Till slut ser man bara svansen sticka upp.

  4. Jag gillar också jordfrästexten. Själv behöver jag både en jordfräs och en ordfräs för att för att få ihop en så bra text.

  5. kommerhem – tycker du har rätt så bra fräs på orden i dina texter 🙂

Kommentera

