Kommen hem

Nu kommer jag av nån anledning att tänka på det där underbara italienska ordspråket i diktform som jag läste nån gång i nån nybörjarlärobok i italienska. Det här:

Chi sa
non fa
chi fa
non sa
chi può
non vuò
chi vuò
non può
e così il mondo mal va…

om jag nu kommer ihåg det rätt. Översättningen blir ju inte alls lika elegant men ungefär så här:

Den som vet något
gör ingenting
den som gör något
vet ingenting
den som kan något
vill ingenting
den som vill något
kan ingenting
och på så sätt fungerar världen illa.

Har inte läst tidningar på länge. Har varit ute och cyklat. Det är underbart att vara ute och cykla.

Hemkommen ligger en massa tidningar och väntar på mig och talar om vad en massa terrorister och andra galningar hittat på medan jag varit ute och cyklat. Jag har funderat över tång och alger. Det finns en alg som heter trådslick. En annan heter purpurhinna. Vem har hittat på sådana namn? Och hur har de vunnit spridning? Satt vi och diskuterade med goda vänner, medan andra förberedde ett terrordåd som skulle få elfte september att blekna.

Och nu har kommit-hem-efter-resan-depressionen satt sina klor i mig. Back to reality? I helvete! Back from reality!

Kommentera

