Tröst och törst

Om jag hade 10000 över så skulle jag kunna köpa mig ett par timmar med en lyxprostituerad och ha kalassex. Vore jag dessutom dum i huvet så skulle jag kunna tro på hennes försäkringar att hon tyckte om mig. Lyxprostituerade har välutvecklad social kompetens och i priset ingår ju att hon på ett trovärdigt sätt ska grundlura mig. 10000  plus lite dumhet för att bli lycklig!

Eller också skulle jag helt kallt gå på Freuds linje, när han skriver ”lyckan vinnes genom illusioner, vilka man erkänner som illusioner utan att låta störa sig i sin njutning av att de icke tillhör verkligheten”. Också en väg mot lyckan, om man inte vill känna sig dum.

Det enda som stör är denna förbannade verklighetstörst! Denna envetna förbannade verklighetstörst. ”There ain’t no cure for love”, som Cohen sjunger, lika lite som det finns nån tröst som hjälper mot verklighetstörst.

One response to “Tröst och törst

Kommentera

