Om man skulle ta och göra nåt?

Semester är det som ställer en öga mot öga med det ångestladdade ordet fri. Och om friheten inte möter sin spännade motpart sjunker den genast ner i det svart hålet tråkigt. När man har tråkigt känns hjärtat som en skrumpen potatis, levern som en torkad fårtunga och hjärnan som kallnade hopklibbade makaroner. Varenda tanke fastnar innan den ens hunnit uppfatta sig själv som tanke. Man har läst alla böcker, varit överallt,  gjort allt som kan tänkas göras. Been there. Seen that. Already heard it.

Bara tanken att skriva en hundrapunktslista om mig förefaller mig lika tungt som att gå och raka bort min fem dagar gamla skäggstubb eller ta bussen till nowhere och handla lite whatever.

Tråkigheten kan dock ibland förefalla som ett tungt draperi man själv dragit för och kommer man bara på att dra undan det igen så finns hela den brokiga mångfaldiga mångskiftande världen där igen och säger: men hej! – var har du varit?! Å andra sidan kan det ju bli tvärtom också. Man går där och tror att man själv är lika leende och vacker som alla leende och vackra människor man möter och att vi är leende och vackra för varandra, ända tills kulissen brutalt avlägsnas av nån som väser – så du inbillar dig att du är lycklig du? Coola ner va?

Ska i alla fall gå ut. Se var jag hamnar. Ha nåt säkert kort med mig. Werner Aspenström kanske. Ja den ska jag ta.

Den som har de vita gummistövlarna
är du.
Den som har de svarta gummistövlarna
är jag.
Och regnet som faller över oss båda
är regnet.

Kanske kommer det att regna. Det var längesen! Vore kul om det regnade lite på mitt huvud.


2 responses to “Om man skulle ta och göra nåt?

  1. piri!om hundrapunktslistan…ååhhhh…känner igen.sen uttrycker du dej på ett sätt som jag tycker om.lätt tillbakalutat och med knivskarp precision på en och samma gång.härligt att läsa.

  2. Nea – det blir lite mycket när listorna om ens liv börjar bli längre än livet självt!

Kommentera

