Lobelior

Att odla sin trädgård ja….

En kompis till mig som var en riktig tuffing med Bob Dylan look som ung har i mogen ålder blivit rosenfantast. Han släpar omkring mig i sin trädgård och visar den ena sorten efter den andra. uttalar deras märkliga namn på latin och talar målande poetiskt som en vinexpert om just denna artens speciella doft.

En annan kompis som är lite konstnärligt lagd skaffade en liten kolonilott en gång och vi var mäkta imponerade av alla hans planer hur den lotten skulle förvandlas till ett litet miniVersailles med en massa konstfärdigt klippta buskar och gångar, sen blev det ju inte så mycket av det för han var som sagt lite konstnärligt lagd.

Själv har vi bara våran balkong och den är sambons och mitt gemensamma projekt, som vi båda är ungefär lika engagerade i. Den börjar likna en djungel snart och sambon påpekade igår, säkert helt riktigt, att det är tur att vi inte har en trädgård, för den skulle hon ha fyllt så långt den gick att fylla med alla slags krydderier, matnyttigheter och ögonfägnader. Balkongen har en rätt så bra gräns. På våran har vi funderat på om man inte kan sätta upp ett par tre krukhållare till på ena väggen, men sen är det fullt.

Jag är en sån som har en massa ord som inte alltid parats ihop med det vackra jag ser omkring mig. Lobelia till exempel. Ett sånt vackert ord. Låter som en stor mörk blomma. Häromkvällen när vi satt på balkongen så frågade jag sambon, som är den som har mest koll på dess icke ätliga inslag, vad dom där små blåa blommorna var för något. Lobelior sa hon. Aha, lobelior… är det så lobeliorna ser ut…

Själv är jag nog mest intresserad av att odla kryddor. När jag var liten hade min mor begonior i fönstren och var arg på mig för att jag åt upp blommorna. Dom där ska man ju inte äta, dom ska man titta på, sa hon. Har för mig att dom smakade gott. Som harsyra ungefär. Måste prova nån gång.

Kommentera

