talande slips

En gång var det en flicka som sa att hon tyckte om min själ. Jaha. Med mig var det så att jag ville så förtvivlat gärna ligga med henne. Vi satt bredvid varandra i lektionssalarna, vi skrattade åt alla roliga ord och det var hon och jag, kommer jag ihåg nu, som fick en hel föreläsningssal att skratta en gång.

Det var så att det var en skittråkig föreläsning i något erbarmligt ointressant ämne hållen av en struntviktig typ med slips och öppen kavaj. Slipsen hade han förmodligen knutit alldeles för stramt kring halsen, vilket fick till följd att när han talade fortplantade sig vibrationerna från struphuvudet neråt längs slipsen, så att den understa änden liksom vippade i takt med hans tal. Det hela såg faktiskt ut som om det var slipsen som talade!

Vilket jag inte kunde låta bli att berätta för henne som satt bredvid mig. Hon såg det också och började gapskratta. Varpå hela föreläsningssalen började fnittra. Den stackars mannen kom alldeles av sig. Började tycka synd om honom.

Så där höll vi på. Vi utvann komik och dråplighet ur det mest trista och knastertorra. Vi var väl båda lite malplacerade, kände oss inte riktigt hemma i den där kursen. Och när jag dreglade över henne, så sa hon alltså att hon tyckte om min själ.

Jag visste inte ens att jag hade nån sån. Började fundera över vad det kunde vara för nåt. Till slut blev jag tvungen att slå upp ordet i Nordisk familjebok. Där kunde man läsa att den moderna psykologin inte använde sig av begreppet själ. Nähä. Men det grekiska ordet psyke kan ju knappast översättas med något annat ord än själ. Och logi betyder ju lära. Så med andra ord: den moderna läran om själen befattar sig inte med ordet själ. Snacka om barn som försvinner med badvattnet!

Så jag var lika klok. Och med andra kunde hon minsann ligga! Jag trodde hon var seriöst intresserad av min kropp. Men det var bara min själ hon var ute efter.

3 responses to “talande slips

  1. Det är hårt. Jag ville alltid bara ha dem jag inte fick. Ett enkelt sätt att slippa det där krångliga med kärlek. Kanske var det så att du blommade senare. Pojkar med själ brukar ta mer tid på sig. Min äldsta son är sån.

Kommentera

