vissa vassa bokstäver

Platon, den djäveln, ville förvisa poeterna ur sin idealstat. Puckot. Desto värre, eftersom han själv var en riktig fena till poet. Skrev bland annat den här, som jag själv försökt översätta, (inte helt troget metriskt, men vad spelar det för roll med en som så föraktar sin ungdoms passion för poesi):

Stjärnor betraktar du, Asteres, min stjärna,
o vore jag själv blott nattens himmel
som med tusentals ögon får betrakta dig.

 
det är faktiskt vackert. Det är nåt skumt med Platon. Som om all despotism på jorden skulle ha sin upprinnelse i nån vacker dikt. Som då den inte finner sin uppfyllelse övergår i en mörk dröm om STATEN. Sex vassa bokstäver, som en ung poet skrev en gång i tiden.

One response to “vissa vassa bokstäver

  1. Jag har det lite svårt med filosoferna. Oftast förstår jag inte vad de menar. Alltså, översikter över den filosofiska utvecklingen hänger jag med i, övergången från mytos till logos mm. Men när jag NÄRLÄSER fattar jag inte så mycket. Jag fattar bättre vad jag själv tänker(hmmm?). Men Sokrates är…intressant. Vilken tjurskalle! Dikten är vacker, den har jag inte sett förr.

Kommentera

