pussel

Gnothi seauton, känn dig själv, sa nån grek. Kan man det, känna sig själv?

För mig kan det förefalla som ett pussel, fler och fler bitar kommer på plats, som små aha-upplevelser, och helhetsmotivet framträder mer och mer, tills plötsligt ens funktioner börjar avta, minnet sviker och man börjar tappa bort bitar lite här och var, och så plötsligt tappar man bort fler bitar än man får på plats och det där helhetsmotivet börjar framträda mindre och mindre. Sen dör man. Dessemellan har man dessa förklarade ögonblick då det halvlagda pusslet låter en se helheten, dessa stora aha-upplevelser som blixtrar fram, lyser och försvinner. Som stjärnskott.

3 responses to “pussel

  1. Känn dig själv, jo, det är ju lättare sagt än gjort. Man är ju så nära sig själv, det blir liksom ingen distans, Fast jag tror att sova i hölador kan befrämja självkännedomen. Och att känna sig som Harry måste vara en höjdare!

  2. S – har jag försökt men jag dök aldrig upp! Blev så sur, väntade i tre timmar, sen gick jag hem..E – Inte Harry gubevars utan en av de där filosofiska luffarna han skriver om i ”Vägen till Klockrike”

Kommentera

