det här med sommaren

Så är alla hemma igen och det är svårt att koncentrera sig på annat än hundar och och folk som hela tiden vill en något.

Tänker på Han som gick på vattnet. Bara man tror tillräckligt starkt så sjunker man inte. Man trippar vidare. Folk sjunker som stenar omkring en och det är ju synd om dem. När jag var riktigt ung kunde jag också gå på vattnet. Däremot så kunde jag inte simma.

Två nätter kvar att svettas för brödfödan. En sak som är bra med hund och sambo är att dom släpar ut en ibland. Så man får rastas lite. Ikväll ska vi gå ner till sjön och bada. Ska bli skönt. I morgon ska vi till IKEA. Ska bli så där.

Vad ska man säga om sommaren?  Svettigt klibbigt myggigt. Egentligen lite överskattat. Om man inte tycker om att gå till nån strand och ligga där och leka lik i timmavis, då är sommaren inte precis ens favoritårstid. Men man är ju ledig och så.

Och så detta tvångsmässiga att man måste gå ut! Exempelvis ta en bok med sig och gå ut. Men vad är det egentligen för bra med det? Ligga på hårda marken och försöka läsa när en massa flugor kryper på en och skogsmyror förirrar sig bland bokstäverna som om dom tror det är kompisar. Egentligen är det ju mycket bättre att sitta hemma i soffan och läsa.

Fast i kvällningen är det ju väldigt skönt att gå ner till sjön, inte för att gå på vattnet utan för att riktigt rejält sjunka ner i det, bli våt och avsvalkad. Det tror jag är nyttigt.

3 responses to “det här med sommaren

  1. Jag känner igen det där med tvånget att vara ute, att uppleva saker. Har alltid fått lite ångest av det, särskilt när jag var yngre och ville hinna med ALLT, och när jag hade småbarn hemma. Numera tar jag dagen som den kommer. Kvällen är min tid, då tar jag boken med mig ut på balkongen och tänder en massa lyktor och ljus och bara myser. Älskar kvällssol och nattsvalka!

  2. Tack för din stötta just som jag höll på att förlora balansen och lägga ner denna otacksamma verksamhet.Men vem kan motstå ett glatt ”Hang ON!”Jag har redan tagit morgondopp i”egen” sjö och svalkat av mig.Men om några timmar…

  3. Jo, sommaren kan vara kravfylld och skava på själen. Men kvällarna och morgnarna är fina. Vita nätter, fast jag tycker att de är ljusblå. Allting blått är fint, utom blåmärken. Bad i insjöar, ensam eller med den älskade. Vatten som flytande siden…

Kommentera

