allt

Allt genast       vill anarkisterna
Allt eller inget    vill de kompromisslösa
Allt så småningom     vill de tålmodiga                                                             
Allt flyter         tyckte Herakleitos                                                                              
Döden sjelver är intet och gör Allt ting till alls intet        skaldade Georg Stiernhjelm     
Allt gott     skrev vännen som fortfarande skriver snigelbrev                        
Allt är nytt      säger de nyförälskade                                                                               
Allt är gammal skåpmat, inget nytt under solen         säger pessimisterna        
Du är mitt Allt        säger den passionerade                                                                      
Allt svider        säger stackaren                                                                            
Alltet  är det nirvana i vilken jag slutligen upplöses        drömmer buddhisten   

Alltinget är nästan lika lockande som ingentinget

Jag sitter som grodorna framför dammen och kväker mina visor. Jag vill vara ingen, jag vill att det jag skriver ska vara betydelselöst.

Allt som betyder något blir så pompöst. Som kungörelser.

Jag vill att orden ska leka sig fram till dansen.

Hej halleluja, även vi hedningar kan väl tala i tungar!

Jag vill att orden fritt ska flyga ihop en världsåskådning, som svalorna gör.

Jag vet att vi har mycket att lära av andra existensformer, varom vi inte vet ett skit.

2 responses to “allt

  1. Piripiri!Jag vill ha dina ord…”Jag vill att orden fritt ska flyga ihop en världsåskådning, som svalorna gör”. Jag är himla ointresserad av prylar, men böcker skulle jag kunna stjäla. Och ord som andra kommit på vill jag ha själv. Det finns några bloggare som jag är grymt avis på (min onda sida, du är en av dem. Samtidigt är det fantastiskt att det finns så många omistliga skribenter balnd ”vanligt folk”.

  2. Ex,Jag vet inte om jag ens själv ”har” mina ord. När jag försöker få dem att forma en tanke, så hittar dom själva ibland på något helt annat. Dom är som dagisgrupper på utflykt. Men ibland lyckas man kamma till dem lite och torka bort snoret, så det blir fint…

Kommentera

