Ingen barnlek

Det är ingen barnlek när hästar knullar
plankena flyr och stenarna rullar

läste jag som fjortonåring i Väinö Linnas ”Okänd soldat” – tror väl det var någon finsk soldats upplevelse av det här med krig. För fjortisen som jag då var hade versen en viss effekt. Den registrerades av synnerverna, skickade ilbud till hypothalamus vilken försatte alla nervabanor i högsta beredskap och skickade en jätteladdning rätt ner i pungkulorna…

När jag för en fem sex år sen startade projekt lära-mig-finska, gjorde jag det genom att läsa Linnas trilogi om Jussi Koskela och hans söner. Det tog sin lilla tid.  Fem sex år så där. Men så jag levde med dessa människor och deras öden. Idealisten Halme, som blev skjuten, ilskne Antoo, vars hela familj utplånades. Saatanas nutipää! Förstår finnarna, om de tycker att vi här i vårt idylliska land inte varit med om så särskilt mycket.

När jag så läst slut Saarijärvi-trilogin, så satte jag igång med ”Tuntematon sotilas”, Okänd soldat, som jag alltså inte läst sen jag som fjortonåring läste den svenska översättningen. Var så nyfiken på hur ovanstående vers skulle låta i original. Men den fanns inte med. Upplagan jag fått tag i från ett finskt antikvariat var nämligen en av de tidiga, censurerade upplagorna. Då tappade jag lusten och slutade läsa den.

Man ska ha levt länge med en finska som sambo för att vilja bada bastu i den här värmen. Men det har jag gjort ikväll. Innan jag träffade henne var bastu helt enkelt inte min grej. Nu är det häftigt! Speciellt om det i närheten finns en iskall sjö att kasta sig i.

Så visst finns det hopp även om oss blödiga svenskar.  Skulle till och med tänka mig piska mig själv med björkruskor.

Nu ska jag dock göra mat. Melon och fetasallad blir det, och ett glas kallt vitt, avnjutet på balkongen.


Kommentera

