e du skåååååning???

Idag ska vi vara husliga och göra något åt de där rabarberna som nån har släpat hem. Paj? Rabarbermarmelad? Får se.

Tänker att det är konstigt att i den här familjen finns det två tonåringar, som ekonomiskt står på en massa plus, och två vuxna, som ekonomiskt står på en massa minus. Varför är det så¨? Är tonåringarna bättre affärsmän än vi?

Svalorna flyger omkring och skriar. De påminner om det kinesiska tecknet för människa. En massa kinesiska tecken för människa, som flyger omkring och skriar.

Tycker om svalor. Satt en gång i tiden framför en damm här i stan, kväll efter kväll, och betraktade dem. De flög och flög i cirklar, knyckar och snirklar, skriande. Tänkte att de måste ha kul, de där svalorna. Sen tänkte jag att de förstås flyger så för att jaga insekter. Där ovanför dammen måste det ju finnas gott om insekter.  Sen tänkte jag att de har nog kul i alla fall. Eftersom de skriar så där.

Vid den dammen såg jag en gråhäger en gång. Tänk att det mitt i storstan finns så mycket djurliv! Rådjur och grävlingar utanför balkongen, konstiga fåglar och igelkottar, till och med en varg lär ha sprungit omkring på Kungsholmen. Själv är jag skåning, vilket också är lite konstigt, tycker stockholmarna. Så fort jag öppnar munnen på krogen är det nån som försöker härma: e du skåååååning!

Så det är tur att det finns också andra främlingar här i stan. Gråhägern, grävlingar och skåningar. Undrar hur det kinesiska tecknet för skåning ser ut?

9 responses to “e du skåååååning???

  1. Skåne e fint *bor där*… o vi får typ me skumma typer här, fästingar, tyskar och stockholmare 🙂

  2. Skåne.. är född skåning.. Det enda som är positivt.. är närheten till Danmark.. :o)/Pysan (skåning i exil)

  3. du får bära skånes fana högt i topp. Var stolt! För det är jag 🙂 Sthlmare är bara en stor klump utan personligheter. De är avundsjuka 😛

  4. Jag tycker Skåne är jättefint. Längtar tillbaka ibland. Helsinborg, havet. Vi ska cykla runt i Skåne i sommar, min sambo och jag, ser jag verkligen fram emot!

  5. Vad roligt att ha hittat din blogg! Visst är det konstigt, tonåringarna här känns oxå mer välbeställda s a s 🙂

  6. Jag har svalor i min lada. När deras barn blir flygtränade brukar de vila på en skarvsladd som hänger i porten. Då kan jag nästan ta på dem. Vi brukar titta länge på varann. Jag älskar deras lekfulla sårbarhet. En gång såg jag en rördrom (den är sällsynt norr om Dalälven). Den låter som när man blåser i en flaska. Apropå Skåne – Henke är fortfarande min favoritskåning, näst efter Nisse i Wilmer X och, förstås, Peps. Ja, jag glömde nästan Timbuktu. Hej Skåne!

  7. Är nyinflyttad här i skånetrakten och jag njuter så fort jag hör nån prata. Det är jättefint. Svalor också…

  8. Exonymia – ja, det där är väl tom ”riktiga” svalor, dvs ladusvalor. De som flyger omkring här i stan och som jag talar om är tornsvalor, och får enligt ornitologerna inte heta så eftersom de inte är släkt med ladusvalor. ”Tornseglare” ska de heta, men det har jag så svårt att få in i skallen, så jag kommer nog alltid att kalla dem svalor.Madonnan – men det är ju bra att de finns så att man kan låna lite av dem ibland..

Kommentera

