revir

När jag är ute med Hunden kissar den på en massa olika ställen, så som hundar gör. Vetenskapsmännen säger att så gör Hunden för att markera revir. Men jag som alltid ska ifrågasätta allt ställer mig tveksam. För ibland nosar Hunden lite så där förstrött, släpper sen en liten kiss och drar iväg till nästa spår. Men ibland är det helt annorlunda. Ibland nosar den med nästan en kännarmin, mmm det här var häftigt, inte nån vanlig jycke det här inte, kanske nåt vilt, en hare, ett rådjur eller kanske en björn! Min teori är att hunden hälsar på andra hundar eller varelser, ungefär som en bloggare, kissen den släpper är som en kommentar: ”hej du, känner allt igen dig” eller ”hej, sniff sniff, det här var nåt nytt, vilken häftig jycke du var då… jag är en jackrussellhona i mina bästa år…” Likadant med fåglarna som också påstås sjunga bara för att markera sina revir. Förstår inte att man kan ha en sån uppfattning. För lite grann måste dom väl sjunga för att dom tycker det är kul att sjunga?

3 responses to “revir

  1. Du har rätt.. Hundar känner igen varandra på lukter… Så om karo har pinkat så måst Lassie också pinka där för att tala om att hon också är där.. För att inte säga hur det är när de möts..först nos mot nos och sen nos mot ända… sen kan man leka… :o)/Pysan

  2. Gillar kontaktannons-infallsvinkeln…Min egen skulle kanske vara något i stil med:Ensam ung bordercollie söker…

  3. haha bra skrivet! satt och smålog medan jag läste. Kan nog stämma bra, har en hund som alltid ska nosa i allt, kanske han bara känner sig ensam, och vill ha någon att dela sina ensamma hemma kvällar med i soffan? Eller någon att gå långa höstpromenader med? 😉

Kommentera

