silvertåget

Nån som minns silvertåget? Det kom ibland, när man skulle ta tunnelbanan i Stockholm, i stället för dom vanliga gröna eller blå tågen. Det skapades legender kring det, att om man åkte med det kunde det ta en till en station som inte fanns och där kunde vad som helst hända. Förra året hittade jag den här vagnen från silvertåget, som av en eller annan anledning hamnat i Örnsköldsvik.

Tycker inte om dom nya tunnelbanevagnarna. Tycker inte om den där rösten som tjatar om att man ska se upp för avståndet mellan vagn och plattform, när man stiger av. Men man får väl passa sig för att vara kritisk, så man inte försvinner mellan vagn och plattform och vaknar upp i exempelvis Örnsköldsvik. Eller var nu dom övriga vagnarna hamnat.

2 responses to “silvertåget

  1. jag tror ej på den historian men jag kan tro på den om jag får veta vad en biljett kostade men en sak jag är säker på är att ni har skrapat bort lacken och målat den silvrig.

  2. Väldigt bra, intresant och välskriven historia! Är själv väldigt intresserad ut av historien om Silvertåget/Silverpilen! Har varit det sedan jag var liten, då jag såg SVT Spökafton som var en spökserie. Då var det ett avsnitt som hette Silvertåget och som då handlar om just denna historia! Går även i en amatörteatergrupp i Solna/Bergshamra då jag har med den härhistoren! Våran teatergrupp brukar avsluta med att jag sitter och berättar om denna historia för publiken! Riktigt skoj!! De brukar kunna tycka att det är lite läskigt då, men det är ju meningen! Hur som helst en riktigt bra och fascinerande historia!!

Kommentera

