kryddor och barnaplågare

Så här ser den ut, våran fina och kryddiga balkon, ombesjungen i förra inlägget:

Nu har sambon åkt och det är bara jag och tonisarna hemma. I morgon ska jag till tandläkaren. Huuh! Fast jag har nog blivit luttrad med åren. Kanske inte har så mycket tandläkarskräck längre, kanske är en tandläkarskräck i stället.

När jag var åtta år gammal drog en tandläkare ut en frisk hörntand utan bedövning. Det kom en annan tand på samma plats så en av dem måsta dras ut. Han frågade om jag ville ha bedövning och jag sa nej. Näha sa idioten och började dra. Alla som fått en rätt så frisk tand utdragen vet hur det känns när man gör det MED bedövning. Att göra det UTAN bedövning är rena tortyren.

Efterårt var jag ju rätt så medtagen och det enda tandläkaren hade att säga var att ”du sa ju att du inte ville ha nån bedövning”. Vilket djävla pucko! En åttaåring kan ju inte bedöma huruvida bedövning behövs eller inte och tandläkaren hade inte ens vett att upplysa om att det kanske skulle komma att göra ont.

En sköterska tog hand om mig och jag fick ligga en stund på nån brits. Efter cirka en halvtimme gick jag därifrån. På gången utanför blev jag svimfärdig igen och var tvungen att sätta mig.

Egentligen är det inte så mycket tandläkaren jag är rädd för, som sprutorna! Så fort jag ser dem komma med sprutorna –  och tandläkarna har alltid så stora sprutor! – blir jag helt skakis. Har svimmat ett antal gånger. Det är ganska tråkigt för man slår sig så in i helsicke när man drösar i golvet. Därför står jag ut med rätt mycket smärta hellre än jag tar en spruta. Men det förstår inte vissa tandläkarna. Dom tror det är smärtan jag är rädd för och därför ger dom den där sprutan jättelångsamt, så att den inte ska göra ont. Vilket för mig blir en lång och utdragen plåga. Min nuvarande tandläkare är emellertid snäll. Hon förstår mig.

Men den där barnaplågaren, som var mitt livs första tandläkare, får gärna vara förpassad i all evighet till en nisch i helvetet, där alla får sitta med käften uppspärrad  alltmedan djävlarna går lös på deras garnityr med borrar tänger och allsköns ultraljud. Och sen så kommer stordjävulen med en jättespruta, på vars yttersta nålspets en droppe skälver….

3 responses to “kryddor och barnaplågare

  1. Tandläkaren ja, har nog liknande hemska minnen från en svunnen tid ;)Idag har jag dock fått en supertandläkare som vet om min skräck..han vet att jag rätt som det är behöver rusa på toa med ”haklappen”hängande …..gjorde det en gång och gissa om folk stirrade..hehe. Balkongen ser härlig ut.Ha en fantastisk midsommarkramRose-Marie

  2. Rita: kikade lite på din egen balkong, ser skön ut!Rose-Marie: när jag jämför min första tandläkare med den jag har nu måste jag nog tillstå att världen åtminstone o detta avseende gått framåt.

Kommentera

