förskottsanhållande

Nu sitter jag här med ett intressant ord, ”kyrkogårdsrofull”. Och så har jag ett annat ord, ”ordorosmolnen”. Gillar dem bägge. Skulle kunna vara första och sista raden i en haiku. Men vad ska jag plocka in däremellan? Vilket ska vara först och vilket sist?

Känner mig så sorgsen. Bloggare är ibland som själar, som tar ut sin död i förskott.

Vet inte vad det är, men i tjugo år har tanken förföljt mig. Jag vill leva mitt liv-efter-detta i detta liv. Vill inte spara det till livet efter detta.

Det är bara det att jag vet fasen inte vad jag menar med det.

Detta är hursomhelst min hemligaste tanke. Hemligare än till och med mitt onanerande.

Ibland tror jag rentav att jag fick som jag ville. Det vill säga att jag lever i detta liv, som om jag redan vore död. Men det var ju inte så jag menade!

2 responses to “förskottsanhållande

  1. Du vill ha en försmak av himmelen…Ja, det vill vi alla mer eller mindre. Glimtvis kan vi få det, det gäller väl att ta vara på det. De där benådade ögonblicken när allt känns förklarat, vackert eller helt.Sen finns det ju vissa mer konstruerade sätt… gudstjänst till exempel…

  2. Försmak av himmelen -kanske det, men ändå inte riktigt. Tranströmer, poeten, har skrivit en dikt om ett brev som han fått av någon desperat vän i sin ungdom, och som han aldrig svarade på men ändå sparade. ”En gång skall jag svara”, skriver han, ”när jag är död och äntligen får koncentera mig!” Vad vill vi när vi säger att vi vill ta en ”time out”. Jo vi vill vara en stund utanför tiden. Det är inte nödvändigtvis samma sak som paradiset. Även om Maldiverna förstås ter sig lockande…

Kommentera

