Blomma

Bilden i en av bloggarna på ett rapsfält får mig att tänka på vallmo. Man brukar se vallmo i rapsfälten, speciellt då det gula blommat förbi. Har alltid tyckt om den blomman: färgen, opråligheten. Den har också begåvats med så vackra namn på olika språk: coquelicot på franska, Mohn på tyska. Får mig att tänka på den finaste raden i den finaste kärleksdikten jag vet, Corona av Paul Celan. ”Wir lieben einander wie Mohn und Gedächtnis”. Poesi brukar vara omöjlig att översätta, men just denna rad blir nästan lika vacker på svenska: ”vi älskar varandra som vallmo och minne”. Är det för att jag såg ”Titanic” igår som jag blivit så här sentimental? Eftersom jag var så trött var jag så mottaglig för sentimentalitet, så jag började gråta när Lionardo di Caprio försvann ner i djupen. Jag vill ha en vallmo på min grav, om jag nu skulle råka dö en gång.

One response to “Blomma

Kommentera

